Hvor skal vi hen? Vores tænketanke om fremtidens scenekunst er i fuld gang!

Scenekunst står stærkt i disse år med et imponerende billetsalg, men derfor kan teatret naturligvis ikke hvile på laurbærrene. Vi skal bruge fejringen til også at undersøge, hvordan scenekunsten kan blive ved med at være relevant for eksisterende og nye publikumsgrupper. Vi skal gentænke de forskellige scenekunstneriske formater, forholde os til nye genrer, nye former for skuespil, dans og performance, nye tværæstetiske samarbejder, nye udfordringer fra andre medier og nye digitale muligheder.

Derfor er det centralt for fejringen af 300-året at tage temperaturen på scenekunsten både nu og i fremtiden.

Hvordan skal fremtidens musikteater udvikles?

Hvordan formår scenekunsten at afspejle samfundsdebatten?

Hvor er vores fremragende danske børneteater på vej hen?

Hvordan skal vi skildre køn nu og i klassikere?

Hvordan arbejder vi med diversitet og digitale formater?

Dét og meget andet stiller vi skarpt på med seks tænketanke om fremtidens scenekunst. Ikke mindst ved at hente inspiration fra udlandet: i mødet mellem danske og internationale kunstnere og forskere forsøger vi at kortlægge scenekunstens udfordringer efter en pandemi og skabe strategier for, hvordan den kan udvikle sig i de kommende årtier.

Med tænketankene ønsker vi at lade erfaring og fantasi råde, så vi kan gøde jorden for en frodig udvikling i fremtidens danske scenekunst.


Tænketank 1: Ukendt land – fremtidens mangfoldige scenekunst for børn og unge


Assitej og Horsens Teaterfestival / Horsens FÆNGSLET

Fredag den 16. september kl. 11-15

I en tid hvor mangfoldighed og diversitet er nøgleord sætter Assitej og Horsens Børneteaterfestival i år sammen med Dansk Teater 300 År fokus på den fælles europæiske dagsorden om mangfoldighed, som trænger sig stadigt mere på med sine mange udfordringer. Dansk børneteater søger nye veje og strategier til at vise en langt større diversitet, sådan at børneteater i fremtiden kan afspejle større mangfoldighed. Børn skal kunne spejle sig i den scenekunst, de ser, så de føler sig repræsenterede, set og forstået. Og derfor også får lyst til at opsøge og opleve et vedkommende og inspirerende børneteater, der reflekterer alle børn og unge.

De inviterede danske og internationale sparringspartner er: Mirrianne Mahn, Jon Werede, Shwan Wahas, Shavanna Calder, Wahis Sui, Nanna Bøndergaard Butters, Mary Tesfay og Karen Vedel

Se dagens program her.

Støttet af. Bikubenfonden


Tænketank 2: Visioner for scenekunsten

Afdeling for Dramaturgi, Aarhus Universitet

26. september kl. 13 27. september kl. 09:30

Hvilke retninger ser vi i scenekunsten i dag? Hvad skal fremtidens scenekunst kunne? I anledning af dansk teaters fødselsdag inviterer Dramaturgi ved Aarhus Universitet til to dage med indblik og udblik. Tilsammen giver seminaret “Visioner for scenekunsten – dialoger mellem forskning og praksis” mulighed for at tage dialogen om, hvor dansk teater er på vej hen, og hvordan forskningen bidrager til og er interesseret i denne bevægelse.

De senere år har budt på forskellige nye formater for teater: Scener, tilskuerpositioner, fortælleformer, skuespilteknikker og dramaturgier er blevet mobile og variable. Teatret kan både skabe et fiktivt rum, et virkeligt rum, et affektivt rum, et rum for fællesskab og et rum for uenighed.

På seminaret spørger vi:
1. Hvilket teaterformer vil fremtiden rumme?
2. Hvem er publikum?
3. Hvilken rolle kan forskningen spille i udviklingen af teatret?

Alle er inviterede til at bidrage til at gøre begge dage til visionære og inspirerende udvekslinger mellem forskning og praksis. Kunstnere, administratorer, studerende, forskere og andet teatergodtfolk – jo større diversitet desto bedre.

Tema for seminaret:
Dag 1: Scenekunstneriske retninger. Vi diskuterer, hvad scenekunst skal kunne i dag for at engagere publikum.

Dag 2: Forskningsperspektiver og tilgange. Vi inviteres ind i teaterforskernes verden. Her præsenteres igangværende forskning på Dramaturgi, som den udfolder sig i fagets forskningscentre, i partnerskab med praksis og i forskningsprojekter.

Læs det fulde program her.


Tænketank 3: Fremtidens musikteater

Sort/Hvid og NordicOpera

Torsdag den 6. oktober kl 9:30 – 23:00 på Sort/Hvid

Som scene for musikdramatik er Sort/Hvid engageret i at undersøge, hvad fremtidens musikdramatik kan og skal. Hvilke formater, temaer og udtryk taler ind i en tid med opbrud, krig, kriser og nye dagsordner?
Derfor inviterer vi kollegaer fra branchen og interesseret publikum til et seminar, hvor nogle af tidens fremmeste internationale og nationale kunstnere og institutioner inden for det musikdramatiske felt vil præsentere deres praksis. Vi vil gerne inspireres, lære og dele erfaringer, refleksioner og erkendelser.
Keynote speakers er Ulrich Lenz (Chefdramaturg 2012-2022, Komischer Oper Berlin, DE), Katie Mitchell (Opera- og teaterinstruktør, UK), Madeleine Kate McGowan (Performancekunstner og filmskaber, DK), Simon Steen-Andersen (Komponist, DK) og Josefine Opsahl (Komponist og cellist, DK).
Seminaret modereres af Sort/Hvids kunstneriske chef Christian Lollike.
Der vil være fagligt indhold frem til kl. ca. 18. Herefter et kunstnerisk indslag ved Josefine Opsahl samt mulighed for at tale med hinanden og hænge ud i Sort/Hvids bar over et glas vin og en bid mad.
Læs mere om programmet her.
Støttet af: Bikubenfonden og Wilhelm Hansen Fonden

Tænketank 4: Digitale formater i scenekunsten

Inside/Outside the Metaverse: Storytelling in the Digital Theatre

White Hole Theater Viborg

fredag den 28. oktober kl. 10-17

Hvordan integrerer man digitale formater i scenekunsten? Hvordan kombinerer man de digitale kvaliteter med teatrets nærværende kollektive liveoplevelse? Kan den samme oplevelse af menneskeligt nærvær skabes og erfares i digitale formater?

Det undersøges gennem et internationalt samarbejde med tre væsentlige udenlandske aktører, der dels kan være med til at professionalisere det igangværende digitale scenekunstprojekt Three Kings på det nye White Hole Theatre i Viborg, dels generere indsigter og udviklingsmuligheder til andre aktører i scenekunstfeltet.

De inviterede sparringspartner er: Joshua Rubin, Sebastian Trelles og Simon Løvind.

Læs det fulde program her.

Støttet af: Vision Denmark og the Danish Arts Council


Tænketank 5: Teksten og scenekunsten

Det Kongelige Teater

Lørdag den 12. november kl. 13:00 – 16:30

I begyndelsen var ordet! Vi vender blikket mod teatret i Lille Grønnegade, hvor der for 300 år siden for første gang blev spillet på dansk og opført dramatik, skrevet på dansk. Holberg skrev 27 komedier på fem år (1722-27), som skulle komme til at sætte sig varige spor i vores kultur, både litterært, kunstnerisk og politisk. Almindelige borgere kunne nu komme i teatret og se komedier skrevet på dansk og opleve karakterer og situationer, de kendte fra deres egen virkelighed. Det kan vi stadig, 300 år efter, og Det Kongelige Teater, som netop så sin spæde start på teatret i Lille Grønnegade, ønsker at hylde de pionerer som dengang gjorde det muligt at skrive på dansk.

Derfor har vi inviteret Madame Nielsen til at skrive en teatertekst til en stor scene. ”Demokratiets pris” vil blive præsenteret ved en offentlig Reading.

Projektet er skabt i et samarbejde mellem Det Kongelige Teater og Dansk Teater 300 År.

Støttet af: Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Statens Kunstfond og KGL Dansk


Tænketank 6: Holberg Goes Black

Blaagaard Teater & Black to Normal /København

Søndag 11/9: skuespiller og dramatiker Dexter Flanders
Mandag 3/10: dramatiker og manuskriptforfatter Dipo Baruwa- Etti  
Fredag 25/11: skuespilchef på Theater Dortmund Julia Wissert

En ny, mere differentieret befolkning manifesterer sig i Danmark i det 21. århundrede, men er endnu ikke synligt nok i scenekunstnerisk sammenhæng. Derfor har platformen Black to Normal sammen med Blaagaard Teater arrangeret en tænketank med tre åbne artist talks i oktober og november samt en reading af fire nye scenekunstneriske værker af unge danske dramatikere med anden etnisk baggrund. Black-Normal og Blaagaard Teater lægger rum til fire performative readings, der giver stemme og scene til nogle af de mange skjulte talenter indenfor afro-dansk scenekunst.
De fire nye stemmer er Anthony Silva Santos Rodrigues, Maya Ndiaye, Mohamed Ali Osman og Celine Szabó.

Se det fulde program her. Læs projektbeskrivelsen her.

Støttet af: Danske Dramatikere, Dansk Skuespillerforbund, Bikubenfonden, Nørrebro Lokaludvalg, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat


Tænketankene involverer et udenlandsk blik på egen praksis, tænkning og æstetik. Tænketankene finder sted flere steder i landet. Tænketankene forholder sig til en bred vifte af vitale og påtrængende udfordringer for scenekunstens udtryksformer, fra tekst til teaterhus, fra konceptuel dans til ny musikdramatik, fra børneteater til digitalt teater og fra Holberg til Black to Normal.

Tænketankene involverer forskellige publikumsgrupper i debatter om fremtidens scenekunst.

Erfaringerne fra tænketankene dokumenteres, og der søges separat finansiering til gennemførelse af et formidlende offentligt seminar om fremtidens danske scenekunst i starten af 2023, hvor erfaringerne konfronteres med fremtidsforskere.

De seks tænketanke er blot få af mange spændende arrangementer i løbet af den store fejring. Tjek vores kalender og se hvad du ellers kan opleve under Dansk Teater 300 år. Vi opdaterer den løbende med nye events.

Se flere nyheder her.