Teaterfortællinger

Liv Thomsen fra Historieselskabet producerer 10 korte film og 20 podcast om dansk scenekunst gennem tiden. Det er fortællinger om mennesker med en mission, om kompromisløse teaterfolk, om teaterfejder og store succeser, skandaler, divaer og store egoer.

Støttet af:

Men teaterfortællinger er meget mere end de dramatiske historier, kunstnere og personaer, der har udfoldet sig på og omkring den danske scene over 300 år. Teaterfortællinger bruger de digitale mediers uendelige muligheder til at invitere dig ind i samtiden, møde de mennesker og se de teatre, der har præget scenekunsten gennem danmarkshistorien. Det er ikke bare fortællingen om scenekunstens udvikling, men om hele Danmarks udvikling som et demokratisk styret land, om sprogets udvikling, om dannelse, kulturhistorie og stor kunst.

Liv Thomsen

Film: Dansk teater 300 år

I 10 film på ca. 10 minutter fortæller vi den danske teaterhistorie fra Ludvig Holberg til Teatret Sort/Hvid.

I år er det 300 år siden, at der for første gang blev spillet teater på dansk, nemlig i teateret i Lille Grønnegade i København. Og lige siden har dansk teater været en uløselig del af vores liv og kultur; 3 millioner billetter bliver der solgt om året – og Dansk Teater 300 År har i samarbejde med Liv Thomsen fra Historieselskabet skabt en lille folkegave til alle landets mange teatergængere – og dem der gerne vil være det.

Filmene følger teatrets udvikling fra den første spæde start i 1722, gennem opture og nedture, krige og pandemier, skandaler og fester – helt op til vore dage, hvor scenekunsten blomstrer som aldrig før.

Podcast

Hør her vores podcast skabt i samarbejde med Historieselskabet. Glæd dig til at Danmarks førende inden for feltet deler ud af deres viden i et af tidens yndlingsformater.

Programtekster

Dansk teater 300 år, 1:10:
Holberg og det første teater

Året er 1722. Den 23. september. I hjertet af København, i et bindingsværkshus – et teater – med tre etager i Lille Grønnegade. Her skabes teaterhistorie. Og en ny tid begynder. Tidligere er teaterstykker blevet spillet på sprog, som publikum ofte ikke forstår, men nu begynder Ludvig Holberg at skrive replikker på dansk. Han er en af Danmarks største nationale klenodier, og dansk teaters grundlægger. På 5 år skriver Holberg 27 dramaer, hvoraf mange spilles den dag i dag.
Tilrettelæggelse Liv Thomsen

Se afsnit 1 her.

Dansk teater 300 år, 2:10
Oplysningstid og guldalder

Siden 1748 har der været spillet teater på Kongens Nytorv, i hjertet af København. Komediehuset på Kongens Nytorv er det første kongelige teater i Danmark med offentlig adgang. Her kan man i slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet blandt andet opleve stykker af oplysningsmanden Knud Lyne Rahbek og romantikeren Adam Oehlenschläger. De to repræsenterer vidt forskellige teatertraditioner, men mødes omkring Kamma Rahbeks tebord i Bakkehuset.
Tilrettelæggelse Liv Thomsen

Se afsnit 2 her.

Dansk teater 300 år, 3:10
Teatergalskaben

I første halvdel af 1800-tallet spilles der teater på livet løs: Der er omrejsende trupper, amatørforeninger, teater i enhver afkrog. Teateret er tidens største talerstol hvor man virkelig kan få folket til at lytte. Johan Ludvig Heiberg og hans kone teaterdivaen Johanne Louise Heiberg holder hof i hovedstaden og sætter deres store præg på teaterscenen. Mens August Bournonville skaber en række balletter, der lever den dag i dag.
Tilrettelæggelse Liv Thomsen

Se afsnit 3 her. 

Dansk teater 300 år, 4:10
Man morer sig!

Forlystelsessygen raser og i 1843, samme år som Kierkegaards Enten-Eller udkommer, åbner det ultimative forlystelsessted – Tivoli. Grundlagt af guldalderens forlystelseskonge nummer 1 Georg Carstensen. Han skaber forlystelsesstedet Casino, hvor man blandt andet kan opleve Danmarks første revy. Det kongelige teater får konkurrence fra en række nye teatre, f.eks. Folketeateret i København og i Odense. Komedier og lystspil afløser hinanden i et rask tempo. Og så åbner Dagmarteateret i 1883. Et lysende eksempel på tidens økonomiske opsving.
Tilrettelæggelse Liv Thomsen

Se afsnit 4 her.

Dansk teater 300 år, 5:10
Virkeligheden rykker ind på teatret

I hjertet af København, på byens fornemmeste plads, rejser der sig i 1870erne en bygning i tidens populære historicistiske stil. Det nye kongelige teater ligger lige i hjertet af en hastigt voksende storby. Men også i resten af landet bygges det ene nye teater efter det andet. Her kan man opleve det nye naturalistiske teater. På scenerne optræder en ny slags komplekse kvinder, som f.eks. Nora fra Henrik Ibsens ’Et dukkehjem’ og August Strindbergs ’Frk. Julie.’ Der er heftige debatter om køn, teater og tid.
Tilrettelæggelse Liv Thomsen og Senem Arslan

Se afsnit 5 her.

Dansk teater 300 år, 6:10
Kulturkamp og krig

I mellemkrigstiden er der tre begivenheder der kaster skygge over hvert enkelt menneske: Den Første Verdenskrig, Den Russiske Revolution og den spanske syge. Og ud af det vokser et nyt slags teater og en ny slags revy. Liva Weel gør PHs ord til klassikere. Og på Riddersalen eksperimenterer man løs. Kjeld Abell, Per Knutzon og Lulu Ziegler tilhører en generation af kunstnere, der tegner dansk teater efter krigen og mange år fremover.

Se afsnit 6 her.

Dansk teater 300 år, 7:10
Absurdismen og revyerne

2. verdenskrig er slut, men kaster lange skygger i årevis. Flere kunstnere skriver nu på en anden måde, og det absurde teater opstår. Stig Lommer indfører en crazybetonet stil i sine revyer med Kellerdirk og de såkaldte Lommerpiger på ABC Teatret. I 1960’erne vender de mere holdningsprægede revyer tilbage med Klaus Rifbjerg, Leif Panduro og Jesper Jensen som frontløbere. Kritikken når også inden for Det Kongelige Teaters mure med stedets første musical, Teenagerlove. Det er ellers hovedsageligt de små teatre, der lægger scene til eksperimenter.

Se afsnit 7 her.

Dansk teater 300 år, 8:10
Det politiske teater

I 1970erne er fronterne hårdt trukket op. Der er politik i alt også i teateret, som er et våben i klasse- og kønskampen Teateret bliver farligt og rykker ud på gaden, ligesom mange andre danskere, der bruger det offentlige rum til at udtrykke deres vrede og kritik. I slutningen af årtiet begynder Kirsten Delholm og Billedstofteateret til gengæld at skabe forestillinger til museer og andre ikke-teaterscener. Uden ord og musik.

Se afsnit 8 her.

Dansk teater 300 år, 9:10
Teater til tiden

En ny generation sprænger rammerne for teateret i 1990’erne. Der eksperimenteres med kærligheden og ironien, leges med døden og spilles på samfundet, når teatret tages ind i det 21 århundrede. Det er virkelighedstro teater til tiden. Samtidig er der virkelig liv i den moderne dans, og en række festivaler trækker publikum til.

Se afsnit 9 her.

Dansk teater 300 år, 10:10
Brudstykker af dansk teater anno 2022

Der er stadig liv i teateret 300 år efter, at Ludvig Holberg skabte de første teaterstykker på dansk. Mungo Park i Allerød er en legeplads for unge talenter med Anna Malzer som Danmarks yngste teaterdirektør nogensinde. I en tidligere slagtehal i København undersøger Sort/Hvid under ledelse af Christian Lollike alle tidens komplekse problemstillinger. Lollikes politiske teater formår at skabe markante scenebilleder i tæt samspil med musikken. Det samme gør Uppercut Danseteater, men med dans!

Se afsnit 10 her.

Episoder

Teaterfortællinger #1 Teateret før Ludvig Holberg

I denne første episode handler det om teateret før Ludvig Holberg. Om forskellen på fyrsternes og folkets teater, om en hel særlig og spektakulær begivenhed i 1600-tallet, og om skuespillere, der blev betragtet som afskum. Vi byder indenfor og lader tæppet gå.

Gæst: Alette Scavenius, teaterhistoriker og kunstnerisk leder af Dansk teater 300 år.

Teaterfortællinger #2 Holberg længe leve!


I denne episode har jeg de to Holberg-elskere og medstiftere af Grønnegårds teateret Søren Sætter-Lassen og Christian Steffensen i studiet til en munter samtale om at spille Ludvig Holberg, om at lære ham at kende gennem Preben Neergaard, at skære ind til benet og at holde den 300 år gamle Holberg i live – ved ikke kun at fjolle, men også at tage Danmarks største komediedigter alvorligt. Vi byder indenfor og lader tæppet gå.

Gæster: Søren Sætter-Lassen og Christian Steffensen

Teaterfortællinger #3 Teatergalskaben


I denne episode har jeg Alette Scavenius på besøg til en samtale om dengang i sidste halvdel af 1700 tallet, da danskerne blev ramt af teatergalskaben og et hav af dramatiske klubber skød op over alt i landet. Vi byder inden for og lader tæppet gå.

Gæster: Alette Scavenius

Teaterfortællinger #4 Trivialteater og romantik


I denne episode har jeg besøg af Birthe Johansen til en samtale om årene før og efter år 1800, hvor Danmark var et lidet fattigt land, og trivalteateret levede i bedste velgående. 

Gæster: Birthe Johansen

Teaterfortællinger #5 Heibergerne


I denne episode handler det om 1800-tallets store teatersmagsdommer Johan Ludvig Heiberg og hans kone, teaterdivaen Johanne Louise Heiberg. Jeg har besøg af skuespilleren Linnea Voss, der fortæller om datidens førende powercouple. Linnea har skrevet monologen ’Guldfuglen’ – en hyldest til fru Heiberg, der kæmpede sig op fra samfundets rendesten til elitens top.

Gæst: Linnea Voss

Teaterfortællinger #6 Bournonville – Ballettens digter


Denne gang skal det handle om balletdanseren, balletmesteren og koreografen August Bournonville, der skabte en lang række balletter i 1800-tallet. Balletter som ‘Napoli’, ‘Sylfiden’ og ‘Et folkesagn’, der har gjort den danske ballet verdensberømt, og som danses den dag i dag. Sammen med Erik Aschengreen har jeg lavet en film om denne store dansker. Erik er dansens grand old man herhjemme, balletkritiker, ballethistoriker, forfatter og teoretiker. Og så er han stadig i fuld vigør som 87-årig. Sprudlende af viden og fortællerglæde. I forbindelse med filmen interviewede jeg ham i den smukke balkonfoyer på Det kongelige teater, og her er vores samtale i fuld længde. Vi byder inden for og lader tæppet gå.

Gæst: Erik Aschengreen

Teaterfortællinger #7 Revyen


I denne episode handler det om revyen. Den bliver født i 1849, samme år som grundloven, og opnår straks stor popularitet på grund af dens blanding af humor, sketches, politisk satire, viser og andre elementer. Revyens folk kommenterer tidens tendenser og sætter dagsordenen. Trods censur og modstand. Som det er sagt: ‘Revyen bliver en slags ventil for harme over ulighed i samfundet’. Min gæst er Rikke Rottensten, teaterkritiker og museumsinspektør på STORM. Museet dækker humor og satire i den populære scenekunst fra 1849 til i dag.

Gæst: Rikke Rottensten

Teaterfortællinger #8 Hellig Hansen og teaterbyggeboomet


I denne episode er teaterhistoriker Alette Scavenius gæst. Hun fortæller den vilde historie om Hellig Hansen, der fløj HØJT og byggede stort, blandt andet Dagmar Teateret i København, men som også faldt afgrundsdybt. Forfatteren Herman Bang har foreviget ham i romanen ‘Stuk’ fra 1887. I det hele taget er der teaterbyggeboom i de sidste tiår af 1800-tallet, og Det Kongelige Teater får hård konkurrence fra en lang række nye teatre i hele landet.

Gæst: Alette Scavenius

Teaterfortællinger #9 Realismen og Henrik Ibsen

I denne episode har Liv besøg af Ulla Kallenbach, der fortæller om et helt nyt og moderne slags teater, der opstår i sidste halvdel af 1800-tallet, det realistiske, og om Henrik Ibsens ‘Et dukkehjem’, der får det bedre borgerskab til at hoppe i sæderne på det nybyggede kongelige teater.

Gæst: Ulla Kallenbach

Teaterfortællinger #10 Naturalismen og August Strindberg


I denne episode taler Annelis Kuhlmann om naturalismen og svenskeren August Strindberg, der fortsætter, hvor Ibsen slipper, og skaber så provokerende teater, at det ikke kan spille på det kongelige teater.

Gæst: Annelis Kuhlmann

Teaterfortællinger #11 Mellemkrigstid


I denne episode har Liv besøg af Stig Jarl, der fortæller om det teater, der vokser ud af ruinerne efter 1. verdenskrig. Vi kommer forbi Scala-teateret i 1920’erne, hvor Liva Weel er den store stjerne. Det er dog sammen med Poul Henningsen, at hun for alvor får og giver stemme til noget dybere og stærkere. Liva gør PH’s ord til klassikere, bl.a. på Teateret Riddersalen på Frederiksberg. Her arbejder en lang række af kunstnere med at forny teateret. Det handler om avantgarde, kulturkamp og arbejderkamp. Og om 2. verdenskrig, der rykker tættere og tættere på.

Gæst: Stig Jarl

Teaterfortællinger #12 Teater under besættelsen


I denne episode handler det om teateret under 2. verdenskrig, da Danmark er besat af tyskerne og mørklægning, spærretid, censur bliver hverdag. På revyerne forsøger man at narre tyskerne, og Poul Henningsens vise ‘Man binder os på mund og hånd’ bliver (sunget af Liva Weel) et symbol på den danske modstand under den fem forbandede år. På Det Kongelige Teater opføres der værker af tidens to store dramatikere Kjeld Abell og Kaj Munk. Munk er idealist. ‘En stridens mand’, som PH skriver, og i starten forført af diktatorerne i Europa. Efter besættelsen vender hans sympatier dog til brændende had, og også han bliver et symbol på kampen mod nazisterne. Den 4. januar 1944 bliver Munk henrettet af Gestapo, og Kjeld Abell, der ellers som mange andre af tidens kunstnere er gået under jorden, træder op på den kongelige scene og beder om et minuts tavshed for at ære digterpræsten. Min gæst er Rikke Rottensten, teaterkritiker og museumsinspektør på STORM. Museet dækker humor og satire i den populære scenekunst fra 1849 til i dag.

Gæst: Rikke Rottensten

Teaterfortællinger #13 Fra efterkrigstid til velfærdssamfund


I denne episode handler det om teateret og underholdningen i Danmark efter 2. verdenskrig og frem til 1970’erne. Liv har besøg af Rikke Rottensten og Jakob Steen Olsen, der begge anmelder og formidler teater. De fortæller om efterkrigstidens store spørgsmål på den ene side, og det lette morskabsteater på den anden. Det handler om Stig Lommer, Kellerdirk og Klaus Rifbjerg og co. Om 58’ernes kritik af forbrugersamfund og småborgerlighed, blandt andet i Studenterrevyerne, og om Leif Panduro og tv-teateret i 1970’erne. Og så handler det om teaterforeninger, Arte og demokratisering af kultur og teater.

Gæster: Rikke Rottensten og Jakob Steen Olsen

Teaterfortællinger #14 Skuespilkunsten


I denne episode taler skuespilleren Linnea Voss og instruktøren Christoffer Berdal om skuespilkunsten og de store forandringer, den har gennemgået. Om spillestilen fra romantikkens skønhedsidealer til den psykologiske realisme.

Gæster: Linnea Voss og Christoffer Berdal

Vært og tilrettelægger: Liv Thomsen.
Lyd: Per Buhl Ács.
Musik: Upright Music

Med støtte fra Augustinus Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, A.P. Møller Fonden, Gangstedfonden