Ludvig Holberg ‘De usynlige’

De to teatre fejrer 300-årsdagen med det mesterlige stykke Commedia dell’Arte ’De Usynlige’. Elegant, men robust fyrer skuespillerne en tretrinsraket af. Et brag af forførende lyster eksploderer i mødet med publikum, et musikalsk og charmerende gøglerspil folder sig ud og bliver til en regnbue, hvor guldet glimter i begge ender.

Forestillingen får premiere på Holbæk Teater medio februar 2022, hvorefter den drager på turné i Danmark og Norge med gæstespil til Sorøs venskabsby Eidsvoll 17. maj 2022, Norges nationaldag. Derfra går turen videre til Bergen, Holbergs fødeby. Turnéen slutter  på Holberg Teatrets hjemmebane i Akademihaven i Sorø i første uge af skolernes sommerferie 2022.

Komediens historiske vilkår

i forhold til 300-årsjubilæet

Lille Grønnegade Teatret i København levede på veksler og lånt tid i 1720-erne. Fra først til sidst plaget af bundløs gæld.

Holberg fik ikke penge for komedierne, skrev dem af lyst, levede af professorgagen og sit forretningstalent. Konkurrenterne i form af gøglere, linedansere og den stærke mand på volden trak mere i publikum. I 1725-26 lå teatret i gælds-dvale næsten et år. Med sine bedste tekster, som han havde oversat til fransk, drog han til Paris. Ingen var interesseret.

Men han oplevede suset fra Molière og den italienske maskekomedie, Comédie Italienne, som havde besat Paris. Inspirationen gav ny energi og satte brand i fjerpen og blækhus. Så da han kom hjem, fangede han stilen og fik stimuleret tilskuertallene. ’De Usynlige’ blev født: To mænd og fire kvinder flintrer rundt efter den altopslugende kærlighed. Hormonerne bobler og syder og springer som varme kilder. Hidsigt begær og pirrende fantasier forvandler kroppen til et festfyrværkeri.

Men det blev kun en stakket frist. Teatret måtte lukke 25. februar 1727, næsten 4½ år efter åbningen 25. september 1722. Den morsomste og bedste, den sanselige komedie ’De Usynlige’ nåede ikke engang frem til urpremieren. Først 20 år senere, efter Københavns brand i efteråret 1728 og pietismen under Christian VI, kom den på scenen, da Komediehuset på Kgs. Nytorv/Den kgl. danske Skueplads stod færdig i 1748. Her fik den én opførelse. Publikum var efter de tungsindige år blevet for snerpede og tålte ikke frimodige løjer.

Men han oplevede suset fra Molière og den italienske maskekomedie, Comédie Italienne, som havde besat Paris. Inspirationen gav ny energi og satte brand i fjerpen og blækhus. Så da han kom hjem, fangede han stilen og fik stimuleret tilskuertallene. ’De Usynlige’ blev født: To mænd og fire kvinder flintrer rundt efter den altopslugende kærlighed. Hormonerne bobler og syder og springer som varme kilder. Hidsigt begær og pirrende fantasier forvandler kroppen til et festfyrværkeri.

Men det blev kun en stakket frist. Teatret måtte lukke 25. februar 1727, næsten 4½ år efter åbningen 25. september 1722. Den morsomste og bedste, den sanselige komedie ’De Usynlige’ nåede ikke engang frem til urpremieren. Først 20 år senere, efter Københavns brand i efteråret 1728 og pietismen under Christian VI, kom den på scenen, da Komediehuset på Kgs. Nytorv/Den kgl. danske Skueplads stod færdig i 1748. Her fik den én opførelse. Publikum var efter de tungsindige år blevet for snerpede og tålte ikke frimodige løjer.

Forestillingens kunstneriske grundpiller

Hovedpersonerne i Comoedien:

Leander: En lyrisk og følsom yngre mand.

Leonora, Leanders Usynlige: En yngre yndefuld kvinde med ben i næsen.

Harlekin, Leanders tjener: En robust, men rå musikalsk børste af hankøn.

Columbine, Harlekins fæstemø: Med vittig selvfølelse og ironisk humor holder hun den udkårne på plads.

Magdelone, Harlekins Usynlige: Columbines trofaste veninde, som giver børsten råt for usødet.

Den Usynliges broder: Skærer gennem alle intrigerne og sætter det hele på plads til sidst.

Columbine spiller som en ægte drengepige også den androgyne Ludvig Holberg med trekantet hat. Som forestillingens sublime overraskelse røber hun komediemester Holbergs hemmelighed, hans sande identitet: I virkeligheden blev dette dansk-norske geni kun 158 cm høj og måtte hele livet leve med en stemme, der aldrig gik i overgang.

Producent: Holbæk Teater

Instruktør og tekstbearbejder: Niels Vandrefalk

Scenograf og kostumiér: Nina Schiøttz

Musik med percussion og slagtøj, Den Usynliges broder: Benita Haastrup

Undervejs i spillet krydres lystighederne med nogle af de berømte scener fra hans store skatkiste:

Ét er et søkort at forstå, et andet skib at føre. Drømmer jeg eller er jeg vågen? Morlille er en sten …

Og når han bliver spurgt: Hvorfor skrev du ikke så mange og store roller til os kvinder? svarer Ludvig som Danmarks første feminist: I er ikke så latterlige som mænd!